Основні поняття: інклюзивна
освіта, діти з особливими освітніми потребами, універсальний дизайн, розумне
пристосування
Що таке
інклюзивна освіта
Інклюзивна освіта як концепція, філософія освіти (як наприклад,
демократична освіта, громадянська освіта, особистісно орієнтована освіта тощо)
у різних джерелах описується по-різному.
Розрізняють вужче й ширше розуміння інклюзивної освіти. Вужче
розуміння інклюзії – це «включення» дітей з особливими освітніми потребами
та дітей з інвалідністю в загальноосвітні навчальні заклади. Ширше розуміння
інклюзивної освіти полягає в позитивному ставленні до багатоманітності
учнів, цінуванні та врахуванні відмінностей кожного учня.
Спільними для всіх визначень інклюзивної освіти є такі положення:
1. В
основі інклюзивної освіти – підхід, що базується на дотриманні права на
освіту для всіх дітей, у тому числі дітей із соціально вразливих груп (дітей з
особливими освітніми потребами, дітей з інвалідністю, дітей-сиріт тощо).
2. Позитивне сприйняття
багатоманітності – сприйняття індивідуальних відмінностей учнів як
корисного ресурсу, а не проблеми.
3. Максимально значуща
участь в освітньому процесі, а не тільки фізична присутність у класі чи групі.
Як розуміти поняття
«інклюзивний навчальний заклад»
Насправді, усі заклади системи дошкільної, загальної
середньої, професійної та вищої освіти повинні бути інклюзивними, тобто
забезпечувати максимальну участь в освітньому процесі для всіх його учасників,
у тому числі для дітей/осіб з особливими потребами. Оскільки в Україні
інклюзивна освіта все ще знаходиться на етапі свого становлення, інклюзивними
навчальними закладами називають ті, в яких навчаються діти з порушеннями
розвитку в інклюзивних групах/класах
Чи
можна вважати інклюзивним навчальний заклад зі спеціальними групами/класами
Оскільки інклюзія – це неперервний процес підвищення
участі кожної дитини в навчальному процесі та зменшення кількості випадків
виключення з нього, навчальні заклади зі спеціальними (компенсуючими)
групами/класами частково можна називати інклюзивними – діти з особливими
освітніми потребами мають більше можливостей спілкування зі своїми однолітками,
доступу до типової навчальної програми, ресурсів місцевої громади тощо в
порівнянні з перебуванням у спеціальних навчальних закладах чи навчаючись
удома.
Хто
такі діти з особливими освітніми потребами
Відповідно до ширшого розуміння інклюзивної освіти та міжнародних
документів, діти з особливими потребами – це особи до 18-ти років, які
потребують додаткової підтримки в освітньому процесі (діти з порушеннями
психофізичного розвитку, діти з інвалідністю, діти-біженці, працюючі діти,
діти-мігранти, діти – представники національних меншин, діти –
представники релігійних меншин, діти із сімей з низьким прожитковим мінімумом, безпритульні
діти, діти-сироти, діти із захворюваннями СНІД/ВІЛ та інші).
В українському законодавстві термін «діти з
особливими освітніми потребами» використовується
у вужчому розумінні інклюзивної освіти й охоплює дітей з порушеннями
психофізичного розвитку та дітей з інвалідністю.
Що таке
універсальний дизайн і розумне пристосування
Ці
два терміни зазначені серед інших у Конвенції
ООН «Про права осіб з інвалідністю», яку Україна ратифікувала у 2009
році.
Уперше з’явившись в архітектурній сфері, універсальний
дизайн в освіті є підходом, що забезпечує врахування всіх потреб
учнів/студентів на етапі планування освітніх послуг/продуктів і стосується всіх
аспектів освітнього процесу: навчальних програм, навчальних планів, процесу
оцінювання навчальних досягнень учнів, дизайну навчальних закладів, спортивних
майданчиків, веб-сайтів тощо.
Розумне пристосування означає
внесення, коли це потрібно в конкретному випадку, модифікацій і коректив, які є
необхідними, відповідними й виправданими. Це здійснюється для забезпечення
реалізації всіх прав дітей/осіб з інвалідністю.
Коментарі
Дописати коментар